Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Bekijk de veelgestelde vragen over de nieuwe tram op lijn 6. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

Stuur dan een mail naar tramlijn6@denhaag.nl

Wat is de aanleiding dat gemeente den Haag tramlijn 6 Transvaal wil aanpakken?

Er komt een nieuwe tram op lijn 6 met een lage instap. Tramlijn 6A gaat langs de haltes Nunspeetlaan, Steijnlaan en Paul Krugerlaan. De sporen op de Paul Krugerlaan, Paul Krugerplein en Steijnlaan zijn niet geschikt voor de nieuwe trams. Ook moeten de haltes toegankelijk worden gemaakt voor mensen in een rolstoel. In de Steijnlaan wordt gelijk ook de rioleringworden vervangen.

Hoe ziet de inspraakprocedure eruit?

Het college heeft een plan (Concept Voorontwerp) voor tram 6 in Transvaal gemaakt. Dit plan is nu klaar voor inspraak. Inspraak betekent dat mensen hun mening kunnen geven. Dit kan van 4 november tot en met zondag 15 december 2024. 

Het plan is door het college vrijgegeven. Bewoners, ondernemers en belangstellenden kunnen nog 1 x hun mening of positieve reactie geven. Dit noemen we een zienswijze. Alle zienswijzen en antwoorden gaan naar de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt dan een definitieve beslissing over het gehele plan. 

Je kunt hulp krijgen bij het schrijven van je zienswijze als je dat nodig hebt. Stuur een e-mail naar tramlijn6@denhaag.nl 

Hoe worden belanghebbenden betrokken in de plannen?

Bij werkzaamheden in de openbare ruimte zijn de gevolgen groot voor de omgeving. We vragen belanghebbenden om aan te geven waar we rekening mee moeten houden bij de inrichting van de openbare ruimte of tijdens de werkzaamheden. Niet alle wensen kunnen worden uitgevoerd. 

Op 1 januari 2012 heeft het college besloten dat bij elk project belanghebbenden zo goed mogelijk betrokken moeten worden. Deze afspraak is vastgelegd in de inspraak- en participatieverordening Den Haag 2012.

Het is de taak van de gemeente om geen verkeerde verwachtingen te scheppen en duidelijk te aan geven wat wel en niet mogelijk is. Daarom leggen we vooraf uit waar je wel of niet over kan meedenken of beslissen (participatieniveaus). Verschillende, soms tegenstrijdige, belangen worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd en er wordt gezocht naar voordelen voor alle betrokkenen. 

Dit zijn de participatieniveaus van dit project: 

(Mee)beslissen  

Dit zijn de besluitvormers: Provincie, MRDH, HTM, omgevingsdienst, gemeente, waterschap, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE). 

De gemeente neemt het formele besluit, maar verbindt zich aan de uitkomsten van het proces met de betrokkene. 

Coproduceren  

Dit zijn de samenwerkingspartners: Kabel en leidingbeheerders 

De agenda wordt samen bepaald en er wordt samen naar oplossingen gezocht. De rol van college of gemeenteraad is die van kadersteller vooraf en toetser achteraf 

Adviseren  

Dit is een adviseur: Bewoners in de straat, ondernemers in de straat, beheerders, belangenverenigingen 

Aangedragen problemen en oplossingen spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het project, maar hier kan van worden afgeweken. 

Raadplegen  

De betrokkene wordt gevraagd om een mening: Direct omwonenden en ondernemers rond het projectgebied  

Meningen en ideeën worden verzameld, maar zijn niet bindend maar worden meegenomen in de beslissingen die de gemeente maakt. 

Informeren  

Dit is een toehoorder: Overige omwonenden, recreanten, weggebruikers 

De toehoorder heeft geen formele inbreng.  

Welk besluit is al genomen?

Het besluit of de nieuwe tram ook op lijn 6 gaat rijden is al genomen door de raad. Ook welk type tram. 

Bekijk het aangenomen voorstel van het collega inzake instroom nieuwe trams Haagse Regio (INTHR)

Waar kan ik een zienswijze over indienen?

Over onderstaande punten is gesproken in het participatieproces 

  • Komen er meer fietsstroken en groen? 

  • Verdwijnen er parkeerplaatsen? 

  • Komt er één tramhalte op het Paul Krugerplein? 

  • Liggen de plekken om over te steken om de juiste plek in het ontwerp? 

  • Staan er genoeg laad- en losplaatsen in het ontwerp? 

  • Zijn er voldoende invalidenparkeerplaatsen opgenomen in het ontwerp? 

  • Staan er genoeg fietsparkeerplekken in het ontwerp?  

  • Staan er genoeg bankjes in het ontwerp? 

Hoe kan ik mijn zienswijze indienen?

Een inspraakreactie (zienswijze) indienen kan op 3 manieren:

  • Via e-mail:

stuur je reactie naar tramlijn6@ denhaag.nl. Zet in het onderwerp‘zienswijze tramlijn 6A’. 

  • Per brief, stuur je brief naar: 

Gemeente Den Haag, ter attentie van 

secretariaat DSO/Mobiliteit, 

‘zienswijze tramlijn 6A’, 

Postbus 12600, 2500 DJ Den Haag. 

  • Mondeling

vraag een gesprek aan via tramlijn6@denhaag.nl 

Hoe zit het met de rijsnelheid op de Paul Krugerlaan?

De wens om de snelheid op wijkwegen van 50 naar 30 km/u te verlagen, is steeds belangrijker geworden. Pas is besloten te onderzoeken of dit ook kan op de Paul Krugerlaan tussen de Reitzstraat en de Delftselaan. Omdat de tram daar rijdt en het lastig is om de snelheid veilig te verlagen, is er in het eerste plan nog geen keuze gemaakt over de snelheid (snelheidsneutraal). Dit kan, omdat is gekeken of een 30 km/u weg past in het ontwerp. Dit blijkt goed te passen. 

De veranderingen zijn het toevoegen van een rijbaan die past bij een woongebied en misschien een iets andere indeling van de weg. Voor parkeren, voetgangers en groen verandert er niets. Daarom kan de 30 km/u inrichting in het definitieve ontwerp worden uitgewerkt. 

Belanghebbenden die het niet eens zijn met de gekozen oplossingen van de gemeenteraad, kunnen bezwaar maken tegen de vergunningen en verkeersbesluiten in de volgende fases van het project, als de wet dit toestaat. 

Waarover mag ik meepraten als het voorontwerp is vastgesteld door de raad?

Als het voorontwerp is vastgesteld door de raad, dan wordt het plan in detail uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Belanghebbenden worden gevraagd hoe we de hinder tijdens de uitvoering zo klein mogelijk kunnen houden. Meningen en ideeën worden verzameld, maar zijn niet bindend. Ze worden meegenomen in de beslissingen die de gemeente maakt. 

Er verdwijnen parkeerplekken – hoe wordt dat opgelost?

Door het nieuwe ontwerp verdwijnen er 49 parkeerplekken in de Steijnlaan en de Paul Krugerlaan-zuid. Er worden nieuwe parkeerplekken gezocht, bijvoorbeeld op het Karweiterrein en in de Q-park garage bij de Haagse Markt.  

Blijft mijn winkel bereikbaar?

Alles blijft in het voorontwerp bereikbaar met auto/fiets/OV. De rijrichtingen van de straat worden niet aangepast in het voorontwerp. 

De bereikbaarheid tijdens de uitvoering wordt te voet gegarandeerd. Als het voorontwerp is vastgesteld door de raad worden alle belanghebbenden gevraagd hoe we de hinder tijdens de uitvoering zo klein mogelijk kunnen houden. Meningen en ideeën worden verzameld, maar zijn niet bindend maar worden meegenomen in de beslissingen die de gemeente maakt. 

Worden er geen werkzaamheden uitgevoerd in de Delftselaan?

De werkzaamheden in de Delftselaan worden opgepakt in een ander project; de Herinrichting van het Hobbemaplein. 

Worden er geen werkzaamheden uitgevoerd in de Paul Krugerlaan (Noord)?

In dit project wordt de straat tussen de Reitzstraat en de Steijnlaan opgepakt. Het andere deel van de Paul Krugerlaan (Noord) worden opgepakt in een ander project; Lijn 12 INTHR. 

 Vooralsnog worden hier geen werkzaamheden uitgevoerd om de nieuwe tram te laten rijden. 


Nadeelcompensatie

U komt mogelijk in aanmerking voor nadeelcompensatie wanneer uw onderneming erg zwaar getroffen wordt door de werkzaamheden . Hierdoor kan het namelijk zijn dat uw winkel of bedrijf tijdelijk minder of slecht bereikbaar is. Op www.denhaag.nl/nadeelcompensatie vindt u meer informatie over hoe de regeling werkt, aan welke voorwaarden u moet voldoen en het aanvraagformulier. 

Hulp bij aanvraag

Heb je hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kunt je contact opnemen met een medewerker via nadeelcompensatie@denhaag.nl.  

Login om verder te gaan

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief





Geef mij een nieuwe code

Annuleren