Het punt waar de Paul Krugerlaan, De la Reyweg, Beeklaan, Apeldoornselaan en Regentesselaan uitkomen op de Loosduinseweg en de Loosduinsekade is een ingewikkeld kruispunt. Door de samenkomst van deze 7 wegen, heet het kruispunt ook wel de Zevensprong. De gemeente wil dit kruispunt verbeteren.
De gemeente wil graag weten wat er volgens jou moet veranderen aan het kruispunt en wat er moet blijven zoals het is.
Je kon tussen 24 augustus en 15 september je mening geven.
Alle projecten van Werk aan de Wijk doorlopen 4 stappen. Klik hieronder op de stappen om meer te lezen.
Wanneer: augustus en september 2022
Op 31 augustus en 1 september kon je bij de Werk aan de Wijk-kraam meepraten over de Zevensprong. Hierbij hebben we bij gebruikers van de Zevensprong, zoals bewoners, ondernemers en mensen op doorreis, opgehaald wat er moet veranderen aan het kruispunt. Maar ook wat er moet blijven zoals het is.
Ook start de gemeente een onderzoek naar een ongelijkvloerse oplossing voor de Zevensprong, waarbij bijvoorbeeld de auto of juist de tram door een tunnel gaat rijden. De gemeente kijkt ook naar kortetermijnoplossingen om de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer te verbeteren. Bekijk het nieuwsbericht voor meer informatie.
De gemeente gebruikt de opgehaalde reacties voor het bedenken van maatregelen die de Zevensprong op korte termijn verkeersveiliger kunnen maken. Als duidelijk is wat op korte termijn kan bijdragen aan de veiligheid en doorstroming van het verkeer, houdt de gemeente een Werk aan de Wijk –Werkplaats om de voorstellen met omwonenden en ondernemers te bespreken. Naar verwachting gebeurt dat in de eerste helft van 2023.
Na de tweede bijeenkomst zie je hier de resultaten.
Wanneer: start naar verwachting in de eerste helft van 2025.
De gemeente verwacht halverwege 2025 te starten met de werkzaamheden. Dat hangt af van de planning van de werkzaamheden voor de nieuwe trams die op lijn 6 en 12 gaan rijden.
Er zijn nog geen resultaten.
Wanneer: waarschijnlijk 2025
In 2025 verwacht de gemeente te starten met de werkzaamheden. Dat hangt af van de planning van de nieuwe trams die op lijn 6 en 12 gaan rijden.
Er zijn nog geen resultaten.
Wat?
De gemeente wil het kruispunt eenvoudiger, overzichtelijker en groener maken. Het nieuwe college zet in op een ongelijkvloerse oplossing voor de Zevensprong, zoals een onderdoorgang voor de auto of juist de tram.. Het duurt nog wel enkele jaren voordat bekend is hoe deze ongelijkvloerse oplossing eruitziet en dat deze oplossing ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Daarom onderzoekt de gemeente ook maatregelen die nu al helpen om de situatie op de Zevensprong te verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld door de zijwegen anders aan te sluiten op het kruispunt. Voor nu zal dit niet leiden tot een grootschalige herinrichting van het kruispunt.
Waarom?
De Zevensprong ligt op de grens van de Transvaal-Schilderswijk-West, Rustenburg-Oostbroek en het Regentessekwartier. Hier komen 7 wegen, 3 tramlijnen en verschillende fietsroutes samen. Het is een van de meest ingewikkelde kruispunten in de stad. Auto’s, fietsers en voetgangers moeten lang wachten voor de verkeerslichten om te kunnen oversteken. Het kruispunt is een barrière tussen de wijken. Er zijn bijna geen bankjes of andere voorzieningen voor een prettig verblijf. Er zijn veel stenen. Daardoor is ook sprake van ‘hittestress’.
Hoe?
Er gebeuren op dit kruispunt veel ongelukken. De gemeente wil het kruispunt daarom veiliger maken. Door het kruispunt te vereenvoudigen en te vergroenen, wordt het overzichtelijker, kan het verkeer beter doorrijden en wordt het een prettigere plek om te verblijven.
Waar kun je over meepraten?
Wat gebeurt er met de resultaten?
De gemeente gebruikt de reacties van omwonenden, bedrijven en gebruikers van het kruispunt bij het maken van een ontwerp. Waar moet de gemeente bij het maken van het ontwerp rekening mee houden?
Wil je als eerste horen wanneer je mee kunt doen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!