Er komt een nieuwe tram op lijn 6. Deze tram heeft een lage instap voor mensen met een rolstoel, een scootmobiel, een buggy of een kinderwagen. Voor de komst van de nieuwe trams passen we de verkeerssituatie aan en worden het Hobbemaplein en Hobbemastraat vernieuwd. Er rijden veel auto’s over het plein en dat is niet veilig voor fietsers en voetgangers. Daarom wil de gemeente het plein en de Hobbemastraat veiliger en een mooiere plek maken. Ook wordt het Hobbemaplein klimaatbestendig gemaakt door meer groen en bomen toe te voegen. Tijdens meerdere inloopbijeenkomsten en wijkwerkplaatsen hebben omwonenden, ondernemers en belangstellenden hun mening kunnen geven. De reacties, meningen en tips hebben we meegenomen in onze beslissingen en zoveel mogelijk verwerkt in de nieuwe ontwerpen.
Concept voorontwerp (VO)
De afgelopen tijd heeft de gemeente gewerkt aan het concept voorontwerp. Deze ontwerpen zijn vrijgegeven voor inspraak. Je kon van 30 mei tot en met 11 juli 2024 je mening geven over het concept voorontwerp. Dit noemen we een zienswijze. De gemeente heeft alle zienswijzen verzameld en bekijkt of er wijzigingen in het ontwerp nodig zijn. Het indienen van een zienswijze is niet meer mogelijk. Daarna gaat het ontwerp voor goedkeuring naar de gemeenteraad.
Het indienen van een zienswijze is niet meer mogelijk.
Er zijn meerdere onderzoeken en rapporten die de basis vormen voor het concept voorlopig ontwerp.
De maatregelen uit het concept Voorlopig Ontwerp zorgen voor een afname van het autoverkeer op en rond het Hobbemaplein. De gemeente Den Haag heeft de verkeerskundige effecten van het ontwerp inzichtelijk laten maken door het adviesbureau Sweco.
Eén van de doelen van de herinrichting is het vergroenen van het Hobbemaplein en de Hobbemastraat. Bomen hebben een belangrijke rol voor de gezondheid van bewoners en een prettig verkoeling voor bezoekers.
In het nieuwe plan worden ongeveer 83 bomen en veel groen toegevoegd. Ondanks een uiterste inspanning moeten er door het nieuwe ontwerp ook een aantal bomen worden verplaatst (4) en verwijderd (8). De bomen die verwijderd moeten worden zijn in te slechte staat om te kunnen verplaatsen. Door een gespecialiseerd adviesbureau is een Boomeffectanalyse (BEA) uitgevoerd waarin is bekeken wat de conditie en de kwaliteit van de bomen in het plangebied is, of deze verplaatst kunnen worden en welke randvoorwaarden hiervoor nodig zijn.
Overigens is na de totstandkoming van de BEA het ontwerp nog op enkele punten aangepast waarbij er nog meer groen en bomen zijn toegevoegd. De aanpassingen hebben geen effect op de te verwijderen en te verplanten bomen.
Om te bekijken of de herinrichting van het Hobbemaplein en de Hobbemastraat ook het gewenste positieve effect heeft op de economie, is door het onafhankelijke adviesbureau SWECO een economische beoordeling van de twee toenmalige varianten (halte op het plein en halte naast de bibliotheek) gemaakt. Hierbij zijn beide varianten afgezet tegen elkaar en tegen de huidige situatie. De conclusie van de economische analyse het ontwerp ‘gecombineerde halte bibliotheek’ de meeste economische meerwaarde met zich meebrengt voor Haags Veen als geheel, voor de winkelstraten (Hobbemastraat, Kempstraat en Paul Krugerstraat) en het Hobbemaplein en voor de Haagse Markt.
Alle projecten van Werk aan de Wijk doorlopen 4 stappen. Klik op de stappen om meer te lezen.
Wanneer: maart 2022
Meepraten bij de Werk aan de Wijk-kraam.
Wanneer: Eerste bijeenkomst op 20 april. Tweede bijeenkomst op 29 juni.
Op de bijeenkomsten kun je je mening geven over de plannen van de gemeente met het Hobbemaplein. Ook kun je laten weten wat jij belangrijk vindt op het plein en de beste plek kiezen voor bijvoorbeeld groen en zitjes.
Resultaten eerste bijeenkomst
De eerste tekeningen zijn gepresenteerd. Bewoners en ondernemers konden vragen stellen aan de ontwerpers van de gemeente. Bewoners en ondernemers konden ook aangeven wat zij belangrijk vinden op het plein zoals bomen, bankjes en een terras.
Resultaten tweede bijeenkomst
De meeste bewoners zijn enthousiast over alle 3 de varianten die te zien waren online en op de werkplaats. Eigenlijk vragen zij om een soort compromis van de 3 varianten. Dus graag veel bomen, maar niet te veel, want open ruimte en ruimte voor terrassen wordt ook gewaardeerd. De ondernemers geven aan dat zij zich zorgen maken over de bereikbaarheid van de Hobbemastraat als men daar met de auto vanaf de de Heemstraat niet meer in kan rijden. Op basis van deze reacties zijn de ontwerpers van de gemeente aan de slag gegaan met een verdere uitwerking van het ontwerp.
Wanneer: 7 december 2022
Werk aan de Wijk-Werkplaats
Tijdens deze bijeenkomst laat de gemeente 2 ontwerpen zien. De eerste is een combinatie van de ontwerpen die op de eerdere bijeenkomsten te zien waren. Hierbij is geprobeerd om de reacties van bewoners zo goed mogelijk te vertalen naar een plein met verschillende functies. Het tweede ontwerp is een alternatief dat is gemaakt naar aanleiding van de reacties van ondernemers. In dit ontwerp is het onder andere wel mogelijk om van de de Heemstraat naar de Hobbemastraat te rijden. De gemeente hoort graag de reacties op deze nieuwe ontwerpen.
Wat zijn de resultaten?
Op basis van alle reacties uit voorgaande werkplaatsen zijn twee ontwerpen gemaakt. Tijdens de derde werkplaatsbijeenkomst zijn deze twee ontwerpen voorgelegd en kon ieder een reactie geven ook online. De twee ontwerpen bestonden uit een variant met een tramhalte op het plein en een variant waarbij de haltes gecombineerd zijn naast de bibliotheek. De meeste bewoners en ondernemers zijn enthousiast over de gecombineerde halte bij de bibliotheek. De gemeente heeft op basis van alle reacties en afstemming met overige stakeholders, waaronder HTM en MRDH, de gecombineerde halte bibliotheek als voorkeursvariant gekozen. Dit ontwerp wordt komende periode verder uitgewerkt.
Samenvatting reacties
Wanneer: 4 december 2023
Werk aan de Wijk-Werkplaats
Tijdens deze bijeenkomst heeft de gemeente de concept voorlopige ontwerpen voor het Hobbemaplein laten zien. Hierbij is geprobeerd om de reacties van bewoners zo goed mogelijk te vertalen naar een plein met verschillende functies. Het (concept) voorlopige ontwerp voor de Hobbemastraat met de tophalte voor tramlijn 6, 11, en 12 is aangepast naar aanleiding van de reacties van ondernemers en bewoners. In dit ontwerp is het onder andere wel mogelijk om van de de Heemstraat naar de Hobbemastraat te rijden.
Op basis van alle reacties uit voorgaande werkplaatsen zijn er concept voorlopige ontwerpen voor het Hobbemaplein en voor de Hobbemastraat gemaakt.
Samenvatting reacties
Er is behoefte aan meer fietsparkeerplekken. Bewoners willen groen en zitmogelijkheden op het Hobbemaplein
Bewoners reageerden positief op de aparte fietsstroken in de Hobbemastraat en het Hobbemaplein
Bewoners en ondernemers willen duidelijke en veilige looproutes
Ondernemers willen verbinding De Heemstraat / Hobbemastraat behouden
Ondernemers willen voldoende mogelijkheden voor laden en lossen
Bewoners willen een schoon en vooral een veilig plein
Wanneer: 2026
Vanaf 2026 begint het werk aan het Hobbemaplein.
Er zijn nog geen resultaten.
In maart en april 2024 hebben extra bijeenkomsten plaatsgevonden, waarbij de gemeente geluisterd heeft naar meningen, wensen en zorgen van betrokkenen. Naar aanleiding van de gesprekken is gekeken of er alternatieven zijn waarbij het doorgaand verkeer wel over het Hobbemaplein blijft rijden. Er zijn echter geen alternatieven die voldoen aan de doelen van de herinrichting (verbeteren verkeersveiligheid, leefbaarheid, toevoegen groen en verblijfsruimte, verbeteren toegang Haagse Markt en verbinding Hobbemaplein omliggende winkelstraten).
Wat?
Het Hobbemaplein wordt vernieuwd.
Waarom?
De straten naast het Hobbemaplein zijn erg druk en niet veilig voor fietsers en voetgangers. Dat moet beter.
Hoe?
Door fietsers, voetgangers en de tram en bus meer ruimte te geven wordt het plein een fijnere plek en veiliger.
Wat staat vast?
Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met: