Transvaal
Het Hobbemaplein en Hobbemastraat worden vernieuwd. Er rijden veel auto’s over het plein en dat is niet veilig voor fietsers en voetgangers. Daarom wil de gemeente het plein en de Hobbemastraat veiliger en een mooiere plek maken. Ook wordt het Hobbemaplein klimaatbestendig gemaakt door meer groen en bomen toe te voegen. Tijdens meerdere inloopbijeenkomsten en wijkwerkplaatsen hebben omwonenden, ondernemers en belangstellenden hun mening kunnen geven. De reacties, meningen en tips hebben we meegenomen in onze beslissingen en zoveel mogelijk verwerkt in de nieuwe ontwerpen. Op 4 december 2023 in Bibliotheek Hobbemaplein heeft de gemeente nieuwe ontwerpen voor het Hobbemaplein laten zien en een nieuw ontwerp voor een tophalte tramlijn 6, 11 en 12 voor de Bibliotheek. Ook online was er de mogelijkheid om op de nieuwe ontwerpen te reageren.
Nu werkt de gemeente aan het concept voorlopig ontwerp voor het Hobbemaplein en aan het concept voorlopig ontwerp voor de tramhaltes 6, 11 en 12. Zodra de concept voorlopige ontwerpen worden vrijgegeven voor de inspraak word je uitgenodigd om online op de concept voorlopige ontwerpen te reageren (zienswijze) en om naar de wijkwerkplaats in de bibliotheek Hobbemaplein te komen.
Bekijk het concept voorlopige ontwerp
Bekijk het concept voorlopig ontwerp voor het Hobbemaplein of stel je vraag.
Bekijk per straat wat er al besproken is voor dit concept voorlopig ontwerp.
De tramhaltes 6, 11 en 12 worden bij de bibliotheek geplaatst
Er komt 1 grote toegankelijke tophalte
De bushaltes voor lijn 25 komen op het Hobbemaplein aan de Kempstraat zijde
Buslijn 25 rijdt niet meer via de Ruysdaelstraat, maar via Vaillantlaan en Hobbemastraat
De wijk uitrijden (autoverkeer) gaat via Hobbemaplein
De wijk inrijden (autoverkeer) is veranderd
Lees meer over de bomen die verwijderd worden en hoe de gemeente daarmee omgaat via https://bereikbarestad.denhaag.nl/achtergrondverhaal/werkzaamheden-en-bomen/.
Bekijk de video met daarin het laatste concept voorlopig ontwerp voor het Hobbemaplein.
Heb je nog vragen over dit concept voorlopig ontwerp? Stel je vraag hier.
Waarom wordt de van der vennestraat geen eenrichtingsverkeer van het hobbemaplein naar de vialantaan als we het over veiligheid hebben voor fietsers en voetgangers
De Van der Vennestraat wordt binnen dit project alleen ter hoogte van het Hobbemaplein aangepast. De rest van de straat blijft zoals die nu is. - Vanaf het Hobbemaplein kan autoverkeer in één richting naar de Van der Vennestraat - Vanaf de Vaillantlaan blijft de Van der Vennestraat 2-richtingsverkeer tot aan de Seghersstraat. - De rijrichting in de Seghersstraat wordt omgedraaid.
Geen vraag maar mijn complimenten voor een uitstekend voorlopig ontwerp.
Uit de 5 afbeeldingen kan ik niet opmaken of er dus een fietspad komt op de hobbemastraat -tussen hobbemaplein en vaillantlaan. En ook de Kempstraat is nu gevaarlijk voor fietsers. Waarom wordt dit niet meteen meegenomen in dit plan. het plein zelf is al geregeld met fietspaden en stoplichten. Wel onhandig gesitueerd maar minder gevaarlijk dan de aanrijwegen er naartoe waar je als fietser gewoon tussen de rijdende en geparkeerde auto’s geprakt wordt.
We willen in de Hobbemastraat de verkeersveiligheid voor de fietsers verbeteren. Ook willen we een oplossing hebben voor het dubbel parkeren van auto’s (dat nu vaak gebeurt en dat is gevaarlijk). Dit lossen we op door het auto’s te combineren met de tram(baan) en ook losliggende fietspaden te maken. We willen de verblijfsruimte op het Hobbemaplein veel prettiger maken en klimaatbestendig. Dit doen we door bomen, groen en zitgelegenheden toe te voegen. Zo verminderen we de hittestress.
Waarom wordt er niet geluisterd als bewoners en ondernemers hun ongenoegen uiten en gaat men gewoon door met het ontwerp wat gemaakt is
Reactie 1/2: De gemeente Den Haag heeft de afgelopen twee jaar diverse bijeenkomsten georganiseerd. Zowel wijkwerkplaatsen en een wijkkraam waar iedereen welkom was. Uitnodigingen om naar de bijeenkomsten inloopbijeenkomsten te komen zijn door middel van flyers verstuurd en zijn bewoners en ondernemers via Social Media opgeroepen om naar de bijeenkomsten te komen. Ook is er aandacht besteed op de website en zijn er diverse personen d.m.v. een persoonlijke e-mail uitgenodigd.
Reactie 2/2: Tijdens de bijeenkomsten konden bewoners en ondernemers hun mening geven en reacties achterlaten. Meerdere malen zijn de ontwerpen aangepast naar aanleiding van wensen, reacties van ondernemers en bewoners. We hebben te maken met beperkte ruimte die een straat heeft. Die beperkte ruimte moeten we verdelen tussen voetgangers, fietsers, de tram en plek voor auto’s. Bekijk de tijdlijn voor een overzicht van alle bijeenkomsten: https://werkaandewijk.denhaag.nl/projecten/hobbemaplein
Ik snap gewoon niet waarom gemeente den haag automobilisten onmogelijk maakt om prettig langs de haagse markt te rijden. Ieder marktdag is het bomvol en alsof dat niet genoeg is heb je ook geen mogelijkheid meer door tussenstraten te rijden om thuis te komen. Ik woon aan de delftselaan ik betaal 650 per jaar voor een parkeervergunning als 3e vergunning en ieder avond moet ik maar hopen dat ik mijn auto op gras,stoep of fietspad kan plaatsen omdat er niet genoeg parkeerplaatsen zijn.
Dit is ook het probleem: drie auto's bij één woning. Dat wordt gezien als de nieuwe norm, maar ik vind het niet normaal. Dat gaat ten kosten van andere bewoners.
Er rijden veel auto’s over het Hobbemaplein en dat is niet veilig voor fietsers. Het college wil het Hobbemaplein en Hobbemastraat veiliger en mooier maken. De gemeente onderzoekt momenteel of er oplossingen zijn voor het tekort aan parkeerplaatsen in de wijken Transvaal en Schilderswijk en wat we hieraan kunnen doen. Lees hier meer over op https://www.denhaag.nl/nl/beleid-en-regelgeving/parkeerbeleid/
NEE duurder maken geeft ook geen nut want sommige mensen hebben gewoon een auto nodig voor hun werk. Honderden meterslang grasveld maar nauwelijks parkeerplaatsen terwijl en genoeg ruimte is. Jarenlang klaagt de buurt hierover en gemeente doet er niks mee. Ow sorry toch wel de handhaving erop afsturen en alle voertuigen bekeuren. Hartstikke leuk dat jullie avonden met koffie en koekjes organiseren maar de burger stelt niks voor gemeente den haag voert alles door.
Er rijden veel auto’s over het Hobbemaplein en dat is niet veilig voor fietsers. Het college wil het Hobbemaplein en Hobbemastraat veiliger en mooier maken. De gemeente onderzoekt momenteel of er oplossingen zijn voor het tekort aan parkeerplaatsen in de wijken Transvaal en Schilderswijk. Lees hier meer over op https://www.denhaag.nl/nl/beleid-en-regelgeving/parkeerbeleid/
Waarom is er geen periode om bezwaar te maken tegen deze plannen?
Er volgt een inspraakperiode van 6 weken (zienswijze) op het voorlopig ontwerp. U kunt dan schriftelijk per post, e-mail of per telefoon bezwaar maken. De precieze datum weten we nog niet maar dat zal in het voorjaar 2024 zijn. Hou voor de precieze datum deze website in de gaten.
- Nee, vanaf het Hobbemaplein kan autoverkeer in één richting naar de Van der Vennestraat. - Vanaf de Vaillantlaan blijft de Van der Vennestraat 2-richtingsverkeer tot aan de Seghersstraat. - De rijrichting in de Seghersstraat wordt omgedraaid.
Wanneer gaat het ontwerp Hobbemaplein in de raad besproken worden?
- Het voorlopige ontwerp zal in het voorjaar 2024 door een Collegebesluit vrij worden gegeven. De precieze datum weten we nog niet. Hou hiervoor deze website in de gaten. - Dan start de formele inspraakperiode van 6 weken waar bewoners, ondernemers en belangstellenden voor de laatste keer hun mening kunnen geven. Dit kan per post, e-mail of telefonisch. - De meningen en reacties worden verwerkt en doorgestuurd naar de Raad. We verwachten dat dit na de zomer 2024 zal zijn.
Hoe moeten marktondernemers nog bij hun kraam komen of wegrijden met dit eenrichting verkeer 🤷♀️
Winkeliers aan marktondernemers kunnen aanrijden via de Kempstraat en rechts afslaan de Herman Costerstraat in richting Hoefkade. De Kempstraat blijft twee richtingsverkeer!
De gemeente is en blijft hierover in gesprek met het Sarnámi Instituut Nederland (SIN). Er zijn al goede afspraken gemaakt. We proberen om deze beelden t.h.v. de bibliotheek Transvaalkwartier een plek te geven zodat je veilig naar de beelden kunt lopen. Daarnaast biedt het nieuwe plein meer ruimte voor grotere groepen en wordt de verstaanbaarheid van speeches hopelijk beter. Tijdens het definitieve ontwerp (DO-Fase) wordt dit verder uitgewerkt.
Dit is typisch weer een geval van automobilist en bewoners pesten en dan nog afvragen waarom het vertrouwen zo laag is? Wanneer houdt dit pestbeleid een keer op? Als bewoner betaal je honderden euro’s voor een parkeervergunning maar parkeerplaatsen worden steeds minder beetje raar niet? Als ik voor een voorziening betaal wil ik er ook gebruik van kunnen maken (voldoende parkeerplekken). Als je niet kan leveren moet je ook niets vragen.
De plannen zetten in op verbetering van faciliteiten voor voetgangers, fietsers en gebruikers van tram en bus. Ook dat zijn bewoners. De plannen zijn ook goed voor automobilisten; de huidige drukte wordt voor een groot deel veroorzaakt door bewoners die voor korte afstanden de auto pakken. Als meer bewoners gaat lopen of fietsen, kunnen andere automobilisten beter doorrijden. Win win dus.
Er rijden veel auto’s over het Hobbemaplein en dat is niet veilig voor fietsers. Het college wil het Hobbemaplein en Hobbemastraat veiliger en mooier maken. De gemeente onderzoekt momenteel of er oplossingen zijn voor het tekort aan parkeerplaatsen in de wijken Transvaal en Schilderswijk. Lees hier meer over op https://www.denhaag.nl/nl/beleid-en-regelgeving/parkeerbeleid/
Geen vraag maar opmerking. Elke dag als ik naar huis ga vanuit mijn werk moet ik 40minuten wachten in de file, terwijl het maar 15 minuten rit is. Schandalig. En dan willen jullie het erger maken door het open te breken --> maanden ermee bezig te zijn --> en dan moeten we uiteindelijk nog langer rijden on van en naar werk te gaan. 👎🏻
Denk je niet dat door het beperken van het verkeer, er minder verkeer gaat komen. Waardoor jij uiteindelijk sneller naar werk kan, omdat er niet van 35 kanten auto's komen?
Volgens mij is de drukte bij het Hobbemaplein ook het gevolg van de invoering van de Centrumring en het afsluiten van het centrum voor verkeer. Autoverkeer wordt nu geconcentreerd naar de omliggende wijken van de Centrumring. Daarnaast wordt er ook nieuw verkeer gegenereerd in de wijk doordat bewoners van de omliggende wijken de stad om moeten rijden andere kant van de Centrumring te komen. Ik vind dat de Centrumring slecht heeft uitgepakt voor de bewoners van de Schilderswijk en Transvaal