Het kruispunt wordt eenvoudiger, veiliger en groener
De Vijfsprong is het kruispunt waar de Vaillantlaan, Hoefkade en Wouwermanstraat samenkomen.
Wat wil jij graag veranderen aan het kruispunt? Hoe wordt het een eenvoudiger, veiliger, groener en prettiger plek?
Ik stel voor om een georganiseerde rotonde te maken die een autolijn, een fietslijn en een voetgangerslijn organiseert
Ik pleit ook voor een rotonde! Kijk voor inspiratie ook eens naar de Hovenring in Eindhoven. Dat is een heel mooie rotonde met hoogteverschil. De fietsers gaan via een soort viaduct over de rotonde, de auto’s blijven er op gelijkvloers niveau. Daar is op de Vijfsprong in Den Haag waarschijnlijk niet genoeg ruimte voor, maar wie weet brengt het jullie nog op andere ideeën.
Ik ben net als de anderen voor een rotonde. Ik denk alleen dat een slimme rotonde moet zijn. Want de Vaillantlaan is een belangrijke doorvoer baan. Voor een turbo-rotonde lijkt mij de kruising te klein. Dus er moet een slimme manier komen voor de Vaillantlaan. Als de fietsers en voetgangers dan een breed pad krijgen om over de kruising te gaan zou heel fijn zijn. Misschien wel dwars over de kruising. Ik loop zelf vaak vanaf het karmijn naar Marrakesh, de bakker, en dan moet ik twee keer wachten
Tunnel is geen optie. Kost miljarden en gigantisch veel tijd. Creëer een innovatieve rotonde waarbij het autoverkeer kan blijven doorrijden. Maak de omgeving maximaal 30 km per uur. Zet in op flitsers in de vijfsprong en de omgeving. Bijvoorbeeld de parallelweg tot aan de wouwermanstraat. Dat zorgt ervoor dat hard rijden in de omgeving in zijn geheel wordt ontmoedigd en alleen vlot verkeer noodzakelijk via de vijfsprong kan. Knap niet alleen de vijfsprong op, maar ook de omgeving rondom.
Een rotonde met veel ruimte voor fietsers en voetgangers op gescheiden paden. Veel groot groen, waar mogelijk (inner cirkel rotonde- tussen de verschillende verkeersgebruikers) De haaientanden voor de auto's plaatsen zodat fietsers en voetgangers altijd voorrang hebben.
Idd een rotonde met fysiek gescheiden banen voor auto's, fietspad en trottoir. De haaientanden dienen naar de auto's gericht te zijn zodat de buitenste banen (fiets & voet) altijd voorrang hebben. Ook zijn duidelijke pijlen nodig op het fietspad die de rijrichting aangeven (tegen de klok in) en extra grote borden met begrijpbare symbolen die aangeven dat de rijrichting OOK voor scootmobielen geldt.
Lieve mensen van de gemeente, er is eerder onze mening gevraagd, 2018: verkeersplan Schilderswijk. Toen is door meerdere buurtgenoten geopperd dat er een rotonde moest komen. Vervolgens werd gezegd dat dat niet kon vanwege de nooddiensten. In jullie verhaal is daar geen sprake meer van, daarom ROTONDE!!! Vrees dat de Wouwermanstraat afgesloten gaat worden, terwijl dat voor veel harde werkers in het Westland 'de route' is. Meer auto's via 'De Put' laten rijden is vragen is meer problemen.
Autoverkeer drastisch ontmoedigen in deze zeer dichtbewoonde wijk met de hoogste basisschooldichtheid van NL. Voetganger en fietser ruime baan geven. Vaillantlaan 1-baan per richting + 30km-zone. Niet afslaan naar de Hoefkade richting de markt. Hoefkade vanaf de markt naar de 5-sprong ook 1-richtingsverkeer en een 30km-weg maken. De wouwermanstraat dicht voor autoverkeer naar de 5-sprong. Op de 5-sprong alle parkeerplaatsen in beide richtingen weg. Alleen laden/lossen voor ondernemers
Een rotonde zal alleen voor een infarct opde vijfsprong zorgen als het weer vastloopt bij 'de Put'. De huidige rotonde op het Hobbemaplein werkt ook niet. Het middenstuk blijft een onbenut oppervlak. Beter om die oppervlakte te benutten ten gunste van de fietser en voetganger. En groen dus meer verspreiden over het hele kruispunt ipv alleen in het midden.
Wat vind je prettig aan het kruispunt zoals het nu is? Wat moet vooral zo blijven?
Een paar jaar geleden hebben de voetgangers wat meer tijd gekregen om over te steken. Dat is fijn. Verder kan ik echt niets positiefs zeggen over de Vijfsprong. Stevig op de schop ermee!
Werkelijk niks is goed aan de vijfsprong. De wijk gaat eraan onderdoor. Het enige positieve is misschien die 2 bomen die er staan...