Spring naar inhoud
Bekijk alle projecten

Tramlijn 6

SCHILDERSWIJK

De nieuwe tram gaat rijden op lijn 6. Deze tram is geschikt voor mindervaliden. De nieuwe tram is breder, ruimer en langer. Daarom passen we het spoor en enkele haltes aan. Hier heeft de gemeente meerdere ontwerpen voor gemaakt. 

Waar 

  • De Brouwersgracht,  
  • Het Om en Bij,  
  • De Hobbemastraat en  
  • Het Paletplein 

Definitief ontwerp 

De gemeenteraad heeft het voorontwerp vastgesteld. Het definitief ontwerp wordt gemaakt. 

Zodra het Definitief Ontwerp klaar is, zetten we de tekeningen op de website. Wij gaan hierna op zoek naar een aannemer.  

De werkzaamheden starten ongeveer begin 2027 en duren ongeveer 2 jaar. Er wordt in fases gewerkt, zodat steeds een ander deel van de straat openligt. Dit verbetert de bereikbaarheid van woningen en bedrijven tijdens de werkzaamheden.  

Google Translate logo Translate this page using Google Translate

Agenda

2025

De gemeente zet de tekeningen van het Definitief Ontwerp op deze website. En gaat op zoek naar een aannemer.

Begin 2027

Start uitvoering
Dit is er al gebeurd

6 mei tot en met 16 juni 2024

Je kon je mening geven op het concept voorlopig ontwerp Het indienen van een zienswijze is niet meer mogelijk

30 mei 2024 - inloopbijeenkomst

Bewonersbijeenkomst over concept voorontwerp (VO). Laatste kans om te reageren. Vrije inloop tussen 16:30 tot 19:30 uur Lukaskerk, Om en Bij 2

September 2024

Gemeenteraad neemt een besluit

December 2024

Gemeente maakt een definitief ontwerp

Tot en met 18 april 2023

Je kon tot en met 18 april 2023 online reageren op de ontwerpen. Ook kon je je mening geven tijdens de inloopbijeenkomst van 3 april 2023.

3 april 2023 tussen 16.00 en 19.30 uur

Je kon reageren op de ontwerpen of je vragen stellen tijdens de inloopbijeenkomst in de Lukaskerk (Om en Bij 2)

2e kwartaal 2023

Gemeente legt uit wat er is veranderd in het ontwerp

Tijdlijn zienswijze

Nadeelcompensatie

U komt mogelijk in aanmerking voor nadeelcompensatie wanneer uw onderneming erg zwaar getroffen wordt door de werkzaamheden . Hierdoor kan het namelijk zijn dat uw winkel of bedrijf tijdelijk minder of slecht bereikbaar is. Op  www.denhaag.nl/nadeelcompensatie vindt u meer informatie over hoe de regeling werkt, aan welke voorwaarden u moet voldoen en het aanvraagformulier.  

Hulp bij aanvraag 

Heb je hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kunt je contact opnemen met een medewerker via nadeelcompensatie@denhaag.nl.

Hoe worden de belanghebbenden betrokken in de plannen?

Bij werkzaamheden in de openbare ruimte zijn de gevolgen groot voor de omgeving. We vragen belanghebbenden om aan te geven waar we rekening mee moeten houden bij de inrichting van de openbare ruimte of tijdens de werkzaamheden. Niet alle wensen kunnen worden uitgevoerd.  

Op 1 januari 2012 heeft het college besloten dat bij elk project belanghebbenden zo goed mogelijk betrokken moeten worden. Deze afspraak is vastgelegd in de inspraak- en participatieverordening Den Haag 2012. 

Het is de taak van de gemeente om geen verkeerde verwachtingen te scheppen en duidelijk te aan geven wat wel en niet mogelijk is. Daarom leggen we vooraf uit waar je wel of niet over kan meedenken of beslissen (participatieniveaus). Verschillende, soms tegenstrijdige, belangen worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd en er wordt gezocht naar voordelen voor alle betrokkenen.  

Dit zijn de participatieniveaus van dit project:  

(Mee)beslissen   

Dit zijn de besluitvormers: Provincie, MRDH, HTM, omgevingsdienst, gemeente, waterschap, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE).  

De gemeente neemt het formele besluit, maar verbindt zich aan de uitkomsten van het proces met de betrokkene.  

Coproduceren   

Dit zijn de samenwerkingspartners: Kabel en leidingbeheerders  

De agenda wordt samen bepaald en er wordt samen naar oplossingen gezocht. De rol van college of gemeenteraad is die van kadersteller vooraf en toetser achteraf  

Adviseren   

Dit is een adviseur: Bewoners in de straat, ondernemers in de straat, beheerders, belangenverenigingen  

Aangedragen problemen en oplossingen spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het project, maar hier kan van worden afgeweken.  

Raadplegen   

De betrokkene wordt gevraagd om een mening: Direct omwonenden en ondernemers rond het projectgebied   

Meningen en ideeën worden verzameld, maar zijn niet bindend maar worden meegenomen in de beslissingen die de gemeente maakt.  

Informeren   

Dit is een toehoorder: Overige omwonenden, recreanten, weggebruikers  

De toehoorder heeft geen formele inbreng.   

Waarover mag ik meepraten als het ontwerp is vastgesteld door de raad?

 Als het voorontwerp is vastgesteld door de raad, dan wordt het plan in detail uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Belanghebbenden worden gevraagd hoe we de hinder tijdens de uitvoering zo klein mogelijk kunnen houden. Meningen en ideeën worden verzameld, maar zijn niet bindend. Ze worden meegenomen in de beslissingen die de gemeente maakt.  

Blijft mijn woning/pand bereikbaar?

Alles blijft in het voorontwerp bereikbaar met auto/fiets/OV. De rijrichtingen van de straat worden niet aangepast in het voorontwerp.  

De bereikbaarheid tijdens de uitvoering wordt te voet gegarandeerd. Als het voorontwerp is vastgesteld door de raad worden alle belanghebbenden gevraagd hoe we de hinder tijdens de uitvoering zo klein mogelijk kunnen houden. Meningen en ideeën worden verzameld, maar zijn niet bindend maar worden meegenomen in de beslissingen die de gemeente maakt.  

Wanneer kun jij meedenken?

Alle projecten van Werk aan de Wijk doorlopen 4 stappen. Klik hieronder op de stappen om meer te lezen.

Stap 1: Meningen van bewoners verzamelen

Hoe kon je meedoen?

Wanneer: december 2021

Meepraten tijdens de digitale bijeenkomst

Wat zijn de resultaten?

  • De meeste bewoners zijn blij met de komst van een nieuwe tram
  • Bewoners maken zich zorgen over het verdwijnen van parkeerplekken Om en Bij
  • De snelheid van het autoverkeer op het Om en Bij vinden veel mensen onveilig
  • De positie van de fietser is een belangrijk aandachtspunt.
Stap 2: Keuzes bespreken met bewoners

Hoe kon je meedoen?

Wanneer: april 2023

Tot en met 18 april 2023 kon je je mening over de ontwerpen. Of je vragen online stellen. 

Offline reageren kon tijdens de inloopbijeenkomst op 3 april tussen 16.00 en 19.00 uur in de Lukaskerk (Om en Bij 2). 

Wat zijn de resultaten?

De gemeente heeft per ontwerp antwoorden gegeven op de reacties en vragen die zijn gesteld.

Stap 3: Inspraak door bewoners

Wanneer: 3e kwartaal 2023

Zienswijze delen (inspraak) mogelijk door bewoners op het concept voorlopig ontwerp.

Stap 4: Uitvoering van ontwerp

Wanneer: Begin 2027

Wat zijn de resultaten?

Er zijn nog geen resultaten.

Meer informatie over Tramlijn 6 Schilderwijk

Over het project

Wat?
De nieuwe tram gaat rijden op lijn 6 Schilderswijk

Waarom?
De tram die nu rijdt op lijn 6 en 12 is niet voor iedereen (mindervaliden en kinderwagens) toegankelijk. De instap is te hoog. Daarom komt er een nieuwe lagevloertram. De nieuwe tram is breder en langer dan de tram die nu rijdt. Hierdoor moeten de straten en tramhaltes worden aangepast.

Hoe?
In een paar delen van de Schilderswijk moet ruimte gemaakt worden voor de nieuwe tram en tramhaltes. Hiervoor moeten we de tramhaltes in de Brouwersgracht, Om en Bij, Hobbemastraat en Paletplein geschikt maken voor de nieuwe tram. De gemeente kijkt ook of de weg veiliger gemaakt kan worden.

Meer informatie per locatie

Contact

Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op via tramlijn6@denhaag.nl

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief





Geef mij een nieuwe code

Annuleren