Spring naar inhoud
Kies een andere plek

2. Halte plein bieb

Veel bomen op het plein

Er komen veel bomen op het plein. Onder de bomen is in de schaduw plek voor groenvakken met planten en bankjes of terrassen. Daar kun je zitten.

Bekijk de reacties

Bekijk de afbeeldingen van deze schets

Klik op de groene pijlen om naar de volgende afbeelding te gaan.

  • Afbeelding 1 van 7: Vogelvlucht Halte plein bibliotheek.

    Zicht vanuit zijde van der Vennestraat

  • Afbeelding 2 van 7: Plein inrichting 4e kwadrant

    Loop verbinding van Halte bibliotheek naar de Hobbemastraat.

  • Afbeelding 3 van 7: Impressie plein inrichting entree Haagse Markt

    Loop verbinding vanuit halte lijn 6, 11 & 12 bij de bibliotheek naar entree Haagse Markt.

  • Afbeelding 4 van 7: Plein ruimte voor entree Haagse Markt

    Oversteek vanuit Haagse Markt richting de Hobbemastraat.

  • Afbeelding 5 van 7: Zicht op loop verbinding Haagse markt naar de halte bij de bibliotheek.

    Links op het plein ruimte voor ruime bus halte lijn 25.

  • Afbeelding 6 van 7: Impressie van de Halte lijn 6, 11 & 12 bij de bibliotheek

    Ruimte voor het maken van ruime perrons met fraaie overkapping.

  • Afbeelding 7 van 7: Plankaart model Halte plein - bibliotheek

Wat zijn de kenmerken?

  • Verkeer kan Transvaal uitrijden via de De Heemstraat (rechtsaf)
  • Verkeer kan de Schilderswijk inrijden via de Heemstraat (rechtsaf)
  • Verkeer kan de Schilderswijk uitrijden via de Heemstraat (rechtsaf)
  • Halte tram 6 richting centrum bij de bibliotheek (nieuwe locatie)
  • Halte tram 6 richting Leyenburg bij bibliotheek (nieuwe locatie)
  • Bus 25 rijdt via de Hobbemastraat (nieuwe route)
  • Halte bus 25 richting centrum op Hobbemaplein (westzijde)
  • Halte bus 25 richting Lozerlaan op Hobbemaplein (westzijde)
  • De halte Haagse Markt voor lijn 11 en 12 verplaatst naar de halte bij de bibliotheek (nieuwe locatie)
  • De halte Haagse Markt voor lijn 11 en 12 verplaatst naar de halte bij de bibliotheek (nieuwe locatie)
  • Wijk uitrijden (autoverkeer) voor Transvaal gaat via het Hobbemaplein
  • Wijk inrijden (autoverkeer) voor Transvaal gaat via andere routes
  • Realisatie ‘tophalte’ met goede overstapmogelijkheden als onderdeel van het plein
  • Verbetering leefbaarheid subcentrum Hobbemaplein
  • Overzichtelijke verkeersstructuur met aantrekkelijke en veilige looproutes naar de haltes en de bestemmingen (Horecaplein, Hobbemastraat, Haagse markt, Kempstraat)
  • Verbetering en vergroten van verblijfsruimte Hobbemaplein (horecaplein), vergroten verblijfsduur
  • Verbetering van de Entree Haagse Markt naar Hobbemaplein en Hobbemastraat door verplaatsen van de haltes richting bibliotheek
  • Reizigers van 11, 12 en 6 lopen over het verblijfsplein naar de bestemming Haagse Markt
  • Vergroenen nieuwe Hobbemaplein (klimaatbestendigheid, hittestress)
  • Vergroenen nieuwe Hobbemaplein (klimaatbestendigheid, hittestress)
  • Vervallen 5 – 10 parkeerplaatsen De Heemstraat (thv bibliotheek)

Waar kun je over meepraten?

  • Meepraten over hoeveel bomen en planten er komen
  • Meepraten over hoeveel en waar de terrassen komen
  • Meepraten over waar bankjes, prullenbakken en fietsenrekken komen

Welke dingen zijn al besloten?

  • De rijrichtingen veranderen
  • Er komen meer bomen en planten op het plein
  • Er komt ruimte voor terrassen en bankjes op het plein

Wat hebben de 2 ontwerpen met elkaar gemeen?

Bekijk wat de plannen met elkaar gemeen hebben. 

  • Plein ruimte voor horeca

    Zicht vanaf Heemstraat richting van der Vennestraat.
  • Plein ruimte voor entree Haagse Markt

    Ruimte voor verblijf en vergroening.
  • Impressie inrichting van de Hobbemastraat

    Gezien vanuit het Hobbemaplein richting de Hobbemastraat.
  • Plein ruimte voor horeca met terrassen

    Zicht vanuit de van der Vennesstraat richting Hobbemaplein.
  • Plein ruimte voor entree Haagse Markt

    Aanloop vanuit zijde Heemstraat.

Geef je mening

Wat vind jij goed of minder goed aan deze schets? Zijn er nog dingen die je mist? Stuur ze hier in!

Voordelen

Wat vind je goed aan deze schets?

| 8 december 2022 14:26

Dit ontwerp heeft onze voorkeur omdat de bundeling van lijnen op één halte voor onze doelgroep (mensen met een beperking) het efficiënst is. Ook de looplijnen zijn helder.



| 5 december 2022 13:57

1 tramhalte voor alle 3 de tramlijnen lijk mij het helderst, wel voorwaarde: dus veilige looproutes naar de perrons. nb ik vind alle schetsen moeilijk afleesbaar, en de plattegrond te klein om goed overzicht te hebben.



| 8 december 2022 14:48

Veel groot groen ( bomen) . Let op veiligheid lopers en fietsers.
Fietspaden afbakenen zodat autos er niet op kunnen stoppen en/of parkeren en geen uitzwaaien de deuren over het fietspad.
Huiduge halte lijn 11 en 12 groot groen planten!
Viskraam, maistent en bloemen kiosk verplaatsen naar de Haagse markt. Niet op het nieuwe gecreëerde groen plein



| 8 december 2022 14:54

Geen eetkramen op het plein. Er is al teveel aanbod van fastfood zaken,die erg vervuilend zijn in (plastic) verpakkingen. Handhaving en schoonvegen opschroeven naar elke marktdag buiten de Haagse markt op nieuwe plein, nieuw perron ism HTM. Ook daadwerkelijk handhaven!
Banken alleen met toezegging gemeente dagelijks schoonmaak ploeg.
Fietspaden nog onveilig van de Heemstraat de Hobbemastraat en Ruijsdael in. Autos kunnen er nog steeds op.



| 8 december 2022 16:31

1 geheel. Groen. Lijkt iets overzichtelijker dan het huidige 'spaghetti square'. 1 duidelijk OV punt.



| 19 december 2022 15:38

Zeer positief over dit ontwerp.

Ten opzichte van het andere schetsontwerp is het een voordeel dat de Ruijsdaelstraat wordt afgekoppeld en dat de bus over de Hobbemastraat rijdt. Zo wordt veel ruimte gewonnen voor voetgangers op de noordzijde van het plein. Zo kan de Ruijsdaelstraat worden afgewaardeerd tot 30 km/uur-straat (tenminste, als de hulpdiensten ook over de Hobbemastraat rijden) wat nodig is om de straat veilig te maken voor fietsers.



| 19 december 2022 15:52

Als de tramhalte naast de bibliotheek ligt kan de halte Delftselaan worden opgeheven wat geld bespaart en reistijden verkort. Zorg er wel voor dat er een goede looproute is tussen de Delftselaan en de nieuwe halte.

Wellicht kan het westelijke perron van de oude halte worden ingericht als Biesieklette (als het perron breed genoeg is). De locatie is ideaal.



| 19 december 2022 16:19

In dit ontwerp is de route tussen de Van der Vennestraat en de De Heemstraat veiliger voor fietsers dan in het andere ontwerp.



Nadelen

Wat vind je minder goed of wat mis je in deze schets?

| 5 december 2022 13:59

de bomen staan in een strak Hollands ritme, het lijkt wel een leger! welk doel heeft dit? als gecombineerd met groen en fietsbeugels snap ik het....



| 8 december 2022 14:29

De Hobbemastraat wordt drukker door het verplaatsen van buslijn 25 van de Ruijsdaelstraat naar de Hobbemastraat.



| 15 december 2022 19:50

Ik vind dat het

Project gazastrook moet heten,
Delftselaan zal een sluiproute worden.



| 19 december 2022 16:21

Er is een fietsstrook ingetekend op de zuidelijke rijbaan aan de westzijde van het Hobbemaplein. Op fietsstroken wordt vaak dubbelgeparkeerd. In de omgeving van de Haagse Markt zal dat nog vaker gebeuren. Om deze reden geen fietsstrook aanleggen maar een vrijliggend fietspad.



Bekijk de andere schetsen

Klik op een plek op de kaart om een schets te bekijken.

Nieuwsbrief

Krijg een e-mail als er nieuws is over dit project.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief





Geef mij een nieuwe code

Annuleren