Op het Hobbemaplein rijden veel auto’s. Dat is niet zo veilig voor fietsers. Om het plein veiliger te maken en een leukere plek om te zijn, wil de gemeente minder verkeer over het Hobbemaplein.
Bewoners kunnen nog steeds met de auto over het plein, maar doorgaand verkeer moet anders rijden.
Je kan vanaf de Kempstraat alleen nog rechtsaf naar de Heemstraat. Vanaf de Hobbemastraat en Ruijsdaalstraat kun je alleen nog rechtsaf naar de Heemstraat.
De gemeente wil graag weten wat bewoners en ondernemers het liefste willen op het plein. Daarom zijn er 3 schetsen gemaakt: Bomendak, Groen Plein en Open Plein.
Bomendak heeft de meeste bomen, een paar plantenvakken en ruimte voor terrassen. Groen Plein heeft iets minder bomen, ook veel groenvakken en ruimte voor terrassen. Open Plein heeft de minste bomen en de minste groenvakken. Er is hier de meeste ruimte voor evenementen en terrassen.
Lees hier meer informatie over het Basisplan.
Bewoners kunnen nog steeds met de auto over het plein, maar doorgaand verkeer moet anders rijden. Dit ligt vast:
- Je kan straks niet meer van de Kempstraat naar de Hobbemastraat rijden, of andersom
- Je kan straks vanaf de Kempstraat alleen rechtsaf naar de Heemstraat
- Je kan straks vanaf de Hobbemastraat en Ruijsdaalstraat alleen nog rechtsaf naar de Heemstraat
Het Hobbemaplein verandert ook. Daarom maakt de gemeente samen met bewoners, ondernemers en bezoekers een ontwerp voor het nieuwe plein.
De gemeenteraad besluit uiteindelijk of het ontwerp ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Zo ja, zal dit ongeveer in 2024 of 2025 gebeuren.
De gemeente gaat het Hobbemaplein en de Hobbemastraat opnieuw inrichten. De gemeente kijkt ook ook naar straten in de buurt zoals de Kempstraat, Heemstraat, de Haagse Markt, het Van der Vennepark en Wijkpark Transvaal.
De Kempstraat en Heemstraat worden eenrichtingsverkeer. Het Van der Vennepark wordt voor voetgangers verbonden met het Hobbemaplein. De ingang naar de Haagse Markt vanaf het Hobbemaplein wordt verbeterd.
De gemeente wil het plein verbeteren. Er moet meer ruimte komen om te lopen en te verblijven. Het moet veiliger worden voor fietsers, de tramhalte moet geschikt zijn voor de nieuwe tram, er moet meer schaduw zijn in de zomer en het moet meer verbonden zijn met de Haagse markt.
Ontwerpers, verkeerskundigen en de HTM hebben het basisplan gemaakt.
Bewoners, ondernemers en bezoekers van het Hobbemaplein kunnen meepraten en meedenken over de inrichting van het plein. Dit kan op verschillende manieren.
Je kan naar de werkplaatsbijeenkomsten komen en je kan op deze website je mening geven over de schetsen van de gemeente.
De gemeente gebruikt alle uitkomsten om een nieuw ontwerp van het plein te maken.
Heb je een vraag over het basisplan? Stuur je vraag hier in en het projectteam beantwoordt hem zo snel mogelijk.