Spring naar inhoud
Kies een ander ontwerp

Om en Bij

We passen de straat aan voor de nieuwe tram.

De straat Om en Bij is niet geschikt voor de komst van de nieuwe tram. De nieuwe tram is breder en langer. Hierdoor moeten enkele bomen verdwijnen en vervallen de parkeerplekken. 

Bekijk de afbeelding

Bovenaanzicht Om en Bij

De nieuwe tram is breder. Daarom moet Om en Bij aangepast worden. Hierdoor vervallen de parkeerplekken en worden de bomen gekapt. Ook wordt er een groenstrook aangelegd. Daar komen minder bomen terug dan in de huidige situatie. Voor de veiligheid wordt de loopstrook langs de keermuur weggehaald en het bestaande voetpad verbreed. De trap van Om en Bij naar Houtzagerssingel wordt toegankelijker.

Wat zijn de kenmerken?

  • De nieuwe tram is breder en langer. Hierdoor moet de straat aangepast worden.
  • De parkeerplekken verdwijnen
  • Een aantal bomen verdwijnen

Antwoorden op jullie reacties en meest gestelde vragen

De gemeente geeft per onderwerp antwoorden op de reacties en vragen die zijn gesteld. 

Verkeerssituatie

Er kunnen geen maatregelen worden genomen om de snelheid van autoverkeer op het Om en Bij te verminderen. Het Om en Bij is een beeldbepalende locatie die onderdeel uitmaakt van een beschermd stadsgezicht. De bestrating is hier een onderdeel van. Daarom is er voor speciale materialen gekozen (klinkerbestrating). Drempels in combinatie met de trambaan zijn helaas niet mogelijk, zelfs hele lage drempels niet. 

Voor de fietsers verandert er niet veel ten opzichte van de huidige situatie. Zij zullen op de rijbaan blijven fietsen. Er komt wel wat meer ruimte voor de fietser tussen de zijkant van de weg en het spoor. Prettiger routes om te fietsen in de noord-zuid verbinding zijn via de Zuidwal, Boekhorststraat of Vaillantlaan.

Een enkelspoor kan alleen met het weren van al het autoverkeer en is daarom niet mogelijk gebleken. Ook zal er met enkel tramspoor onvoldoende ruimte overblijven om fietspaden aan te kunnen leggen.

Parkeren

Omdat de nieuwe trams breder zijn is meer ruimte nodig. Om te zorgen dat de nieuwe trams elkaar kunnen passeren moeten de sporen verder uit elkaar worden gelegd. Daarom kunnen parkeervakken op het Om en Bij niet blijven. In de buurt is helaas geen mogelijkheid om de verloren parkeerplekken aan het Om en Bij te compenseren.

We begrijpen dat er veel parkeervakken verdwijnen in de binnenstad en dat er veel auto’s zijn. De gemeente hanteert geen maximale afstand tussen woningen en geparkeerde auto’s. Ook is er geen maximaal aantal parkeervergunningen per gebied. Hierdoor zijn er vaak meer vergunningen uitgegeven dan er beschikbare parkeerplekken op straat zijn.

Door het grote vergunningengebied waarbinnen je vergunning geldig is, kun je je auto altijd ergens parkeren. Zelfs als dit soms betekent dat je wat verder moet lopen. Dit is een gevolg van de mobiliteitstransitie in Den Haag.

We werken aan een aantal maatregelen om de parkeerdruk in de wijken Transvaal en Schilderswijk te verminderen. We hopen dit maatregelenpakket in het najaar vast te stellen. Eén van de maatregelen is het beter benutten van bestaande parkeergarages. Er zijn ook al enkele maatregelen genomen om de parkeerdruk te verlichten, zoals:

  • het intrekken van de vierde en volgende bewonersvergunningen;
  • het twee keer zo duur maken van de derde bewonersvergunning als de tweede bewonersvergunning;
  • het afschaffen van de vakantievergunningen;
Autoluw of autovrij maken

Het autovrij of -luw is bij het starten van het project onderzocht, maar niet haalbaar gebleken. Het autovrij maken van het Om en Bij zorgt inderdaad voor het voorkomen van sluipverkeer. Maar het zorgt juist óók weer voor ongewenste sluiproutes en verkeerstoenames in andere straten. Dit effect is helaas niet met een aantal maatregelen op te lossen zonder de bereikbaarheid en verkeerscirculatie van het gehele gebied te herzien.

Ook zijn met het autoluw maken van het Om en Bij geen maatregelen toe te passen waarin onderscheid te maken is tussen bestemmingsverkeer en doorgaand (sluip)verkeer. De tram heeft een bepaalde breedte nodig om te kunnen rijden en elkaar te passeren. Hierdoor blijft de verharding net zo breed als in het gepresenteerde ontwerp. Fietsers moeten in ieder geval in beide richtingen kunnen blijven fietsen. Er zal dus altijd een verharde rijbaan blijven.

Bomen en groen

De bestaande bomen op het Om en Bij moeten verdwijnen. In de nieuwe situatie worden bomen teruggebracht. Onderzocht wordt of de bestaande bomen verplant kunnen worden. De groeiomstandigheden worden verbeterd zodat de bomen beter kunnen groeien.

Ook kijken we naar de mogelijkheid om groen toe te voegen op de brug Om en Bij, bijvoorbeeld in de vorm van plantenbakken. Bij de keuze voor beplanting kijken we ook naar biodiversiteit. Denk aan een goede menging van soorten die goed passen in de stad. We informeren je hierover als we hier meer inzicht in hebben.

Bekijk de andere ontwerpen

Klik op de kaart en bekijk de andere ontwerpen.

Deel dit ontwerp:

Login om verder te gaan

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief





Geef mij een nieuwe code

Annuleren