Een rotonde zonder verkeerslichten.
Klik op de groene pijlen om naar de volgende afbeelding te gaan. Bekijk de legenda voor meer uitleg bij de afbeeldingen.
In het midden loopt De La Reyweg. Aan de onderkant ligt de Terletstraat en aan de bovenkant de Kempstraat. De roze lijnen zijn fietspaden. De rode bollen zijn de bomen die we moeten kappen. De donkerrode vlakken zijn parkeerplekken.
Vergroot de afbeeldingOp De La Reyweg worden de rijbanen versmald naar één rijstrook. De rotonde bestaat ook uit één rijstrook.
Vergroot de afbeeldingAan de linkerkant van de Terletstraat komt een fietspad. Dit fietspad komt in plaats van de bushalte. Er wordt nog gekeken naar een nieuwe locatie voor de bushalte. Aan de rechterkant vervallen de parkeerplekken.
Vergroot de afbeeldingDe rode bollen in het ontwerp zijn de bomen die we moeten kappen.
Vergroot de afbeeldingDe gemeente bepaalt op basis van (1) de stemmen (hoeveel bewoners en ondernemers zijn voor) en (2) de genoemde voor- en nadelen waarom welk basisontwerp wordt uitgewerkt. Ook onderzoeken we met een model of het verkeer op- en rondom het kruispunt niet vastloopt. Loopt het te veel vast? Dan is een ontwerp niet altijd geschikt.
Daarnaast kijken we naar een aantal uitgangspunten, zoals:
Op basis van het basisontwerp maken we meerdere varianten waar je eind juni 2023 op kan reageren.
Haalt de snelheid uit het autoverkeer, verbetert de doorstroming, maakt de omgeving leefbaarder.
doorstroming voetgangers en fietsers verbetert
verkeersveiligheid verbetert.
verkeerslichten gaan weg.
bomen kunnen blijven staan
Een rotonde zal voor veel files zorgen daar.
Veel veiliger voor fietsers en voetgangers. Bussen kunnen prima hieroverheen en de oude haltes kun je prima behouden of slechts een kleine verplaatsing geven. Het ontneemt de racers in alle richtingen de snelheid. Motiveert om lekker NIET door deze straten te rijden.
Geen verkeerslichten, betere veiligheid, behoud van groen, beste leefbaarheid. Moedigt auto's aan om snelheid te minderen. Vermindering doorstroom van auto's is wenselijk binnen de stad. De verkeersdrukte zal juist afnemen.
Er zijn geen voordelen, de verkeers drukte is te groot voor een rotonde.
Waar blijven de bushaltes, ik reis veel met het OV, daarnaast met de fiets. Ik vrees wel dat hier wel meer files doorkomen.
Dit vind ik good…………..……………………
Niet onnodig wachten op weggebruikers als alles helder wordt aangegeven zodat iedereen goed zijn/haar weg kan vervolgen.
Locatie bushaltes onduidelijk
parkeerplaatsen in terletstraat verdwijnen, hoeveel is niet duidelijk.
doostroming autoverkeer slechter
Dit gaat meer tot files leiden. Op Stiptsuren en in het weekend. Mensen nu vaker over de fietspaden gaan rijden wat nu ook al gebeurt.No Go!
Te veel verkeer voor deze variant, leidt alleen maar tot meer files.
Hierbij zou goed moeten worden gekeken naar de beschikbaarheid van alternatieve routes voor autoverkeer, zodat dit zich gelijkmatiger over de stad kan verdelen.
Doorstroming van de auto's is hierbij geen factor. Als het verkeer vast staat, staat het vast. Dat komt door de hoeveelheid verkeer op sommige momenten, niet door de inrichting. Ongeacht de vorm die hier wordt gekozen: geen enkele vorm zal invloed hebben op doorstroming of filevorming.
Belangrijker is dat 'de vaart' er uit wordt gehaald bij racers, dat er bomen zijn (auto's vervuilen, bomen niet!) en dat het veiliger wordt voor schoolkinderen, wandelaars en fietsers.
Bushaltes zo houden?
Wel graag de voorrangpijlen goed aangeven aangezien rotondes soms niet altijd even duidelijk zijn voor alle weggebruikers.