Spring naar inhoud

3. Rotonde

Een rotonde zonder verkeerslichten. 

0
0
0

Kenmerken

  • De doorstroming voor auto’s wordt minder, omdat er meer files komen
  • De doorstroming voor fietsers en voetgangers verbetert. De verkeersveiligheid verbetert
  • De verkeerslichten gaan weg
  • Er verdwijnen enkele parkeerplaatsen in de Terletstraat vanwege het fietspad
  • De meeste bomen kunnen blijven staan
  • Voor de bushaltes zoeken we nog naar goede locaties

Bekijk de afbeeldingen

Klik op de groene pijlen om naar de volgende afbeelding te gaan. Bekijk de legenda voor meer uitleg bij de afbeeldingen. 

  • Afbeelding 1 van 4: Basisontwerp rotonde

    In het midden loopt De La Reyweg. Aan de onderkant ligt de Terletstraat en aan de bovenkant de Kempstraat. De roze lijnen zijn fietspaden. De rode bollen zijn de bomen die we moeten kappen. De donkerrode vlakken zijn parkeerplekken.

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 2 van 4: Eén rijstrook op De La Reyweg

    Op De La Reyweg worden de rijbanen versmald naar één rijstrook. De rotonde bestaat ook uit één rijstrook.

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 3 van 4: Fietspad aan de linkerkant van de Terletstraat

    Aan de linkerkant van de Terletstraat komt een fietspad. Dit fietspad komt in plaats van de bushalte. Er wordt nog gekeken naar een nieuwe locatie voor de bushalte. Aan de rechterkant vervallen de parkeerplekken.

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 4 van 4: Een paar te kappen bomen

    De rode bollen in het ontwerp zijn de bomen die we moeten kappen.

    Vergroot de afbeelding

Reacties

Wat doet de gemeente met de reacties op de ontwerpen?

De gemeente bepaalt op basis van (1) de stemmen (hoeveel bewoners en ondernemers zijn voor) en (2) de genoemde voor- en nadelen waarom welk basisontwerp wordt uitgewerkt. Ook onderzoeken we met een model of het verkeer op- en rondom het kruispunt niet vastloopt. Loopt het te veel vast? Dan is een ontwerp niet altijd geschikt.

Daarnaast kijken we naar een aantal uitgangspunten, zoals:

  • Verbeteren van de verkeersveiligheid
  • Behoud van bomen en groen
  • Behoud van zoveel mogelijk parkeerplaatsen
  • Zorgen dat er niet meer files komen

Op basis van het basisontwerp maken we meerdere varianten waar je eind juni 2023 op kan reageren.

Voordelen

Lars Dorren | 9 juni 2023 09:05

Haalt de snelheid uit het autoverkeer, verbetert de doorstroming, maakt de omgeving leefbaarder.



caro van der Heiden | 30 mei 2023 22:19

doorstroming voetgangers en fietsers verbetert
verkeersveiligheid verbetert.
verkeerslichten gaan weg.
bomen kunnen blijven staan

Bedirhan Yildiz | 3 juni 2023 10:02

Een rotonde zal voor veel files zorgen daar.



Bas Oort | 9 juni 2023 07:08

Veel veiliger voor fietsers en voetgangers. Bussen kunnen prima hieroverheen en de oude haltes kun je prima behouden of slechts een kleine verplaatsing geven. Het ontneemt de racers in alle richtingen de snelheid. Motiveert om lekker NIET door deze straten te rijden.



Jesse Kremer | 14 juni 2023 13:24

Geen verkeerslichten, betere veiligheid, behoud van groen, beste leefbaarheid. Moedigt auto's aan om snelheid te minderen. Vermindering doorstroom van auto's is wenselijk binnen de stad. De verkeersdrukte zal juist afnemen.



irshaad Joemai | 4 juni 2023 23:29

Er zijn geen voordelen, de verkeers drukte is te groot voor een rotonde.



Karel Gennes | 7 juni 2023 13:41

Waar blijven de bushaltes, ik reis veel met het OV, daarnaast met de fiets. Ik vrees wel dat hier wel meer files doorkomen.



hyusnyu hyusnyu | 12 juni 2023 23:07

Dit vind ik good…………..……………………



Ton van Dieren | 16 juni 2023 13:15

Niet onnodig wachten op weggebruikers als alles helder wordt aangegeven zodat iedereen goed zijn/haar weg kan vervolgen.



Nadelen

caro van der Heiden | 30 mei 2023 22:16

Locatie bushaltes onduidelijk
parkeerplaatsen in terletstraat verdwijnen, hoeveel is niet duidelijk.
doostroming autoverkeer slechter



irshaad Joemai | 4 juni 2023 23:28

Dit gaat meer tot files leiden. Op Stiptsuren en in het weekend. Mensen nu vaker over de fietspaden gaan rijden wat nu ook al gebeurt.No Go!



Fred Castenmiler | 6 juni 2023 14:40

Te veel verkeer voor deze variant, leidt alleen maar tot meer files.



Lars Dorren | 9 juni 2023 09:09

Hierbij zou goed moeten worden gekeken naar de beschikbaarheid van alternatieve routes voor autoverkeer, zodat dit zich gelijkmatiger over de stad kan verdelen.



Alex Boon | 14 juni 2023 16:58

Doorstroming van de auto's is hierbij geen factor. Als het verkeer vast staat, staat het vast. Dat komt door de hoeveelheid verkeer op sommige momenten, niet door de inrichting. Ongeacht de vorm die hier wordt gekozen: geen enkele vorm zal invloed hebben op doorstroming of filevorming.
Belangrijker is dat 'de vaart' er uit wordt gehaald bij racers, dat er bomen zijn (auto's vervuilen, bomen niet!) en dat het veiliger wordt voor schoolkinderen, wandelaars en fietsers.
Bushaltes zo houden?



Ton van Dieren | 16 juni 2023 13:13

Wel graag de voorrangpijlen goed aangeven aangezien rotondes soms niet altijd even duidelijk zijn voor alle weggebruikers.



Bekijk de andere ontwerpen

1. Kruispunt, bomen houden

Aparte rijstrook voor auto's die linksafslaan.

Bekijk de reacties

2. Kruispunt, aparte rijstroken

Aparte rijstroken voor afslaand verkeer. 

Bekijk de reacties

4. Lange uitgerekte rotonde

Middenstuk van het kruispunt is dicht voor auto’s.

Bekijk de reacties

Deel dit ontwerp:

Login om verder te gaan

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief





Geef mij een nieuwe code

Annuleren