Spring naar inhoud

2. Kruispunt met aparte rijstroken

De basis van het kruispunt blijft hetzelfde. Er komen aparte rijstroken voor afslaand verkeer. 

0
0
0

Kenmerken

  • De doorstroming voor auto’s verbetert. Er komen extra rijstroken voor afslaand verkeer op De La Reyweg, Terletstraat en Kempstraat.
  • Er verdwijnen enkele parkeerplaatsen op de Terletstraat vanwege een extra rijstrook en fietspad
  • De doorstroming voor fietsers en voetgangers blijft gelijk. De verkeersveiligheid verbetert. 
  • De verkeerslichten blijven behouden
  • Veel bomen moeten gekapt worden
  • Er komen keerlussen voor auto’s aan beide kanten van het kruispunt
  • Voor de bushaltes zoeken we nog naar goede locaties

Bekijk de afbeeldingen

Klik op de groene pijlen om naar de volgende afbeelding te gaan. Bekijk de legenda voor meer uitleg bij de afbeeldingen. 

  • Afbeelding 1 van 5: Basisontwerp kruispunt met aparte rijstroken

    In het midden loopt De La Reyweg. Aan de onderkant ligt de Terletstraat en aan de bovenkant de Kempstraat. De roze lijnen zijn fietspaden en de groene bollen zijn de bomen. De rode bollen zijn de bomen die we moeten kappen. De donkerrode vlakken zijn parkeerplekken.

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 2 van 5: Linksaf stroken op Kempstraat en Terletstraat. Rechtsaf stroken op De La Reyweg

    Op de Terletstraat en Kempstraat komen aparte rijstroken voor auto’s die linksaf slaan. Op De La Reyweg komen aparte rijstroken voor auto’s die rechtsaf slaan. Hierdoor hebben auto’s en fietsers niet meer tegelijk groen. Dit verbetert de verkeersveiligheid.

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 3 van 5: Fietspad aan de linkerkant van de Terletstraat

    Aan de linkerkant van de Terletstraat komt een fietspad. Dit fietspad komt in plaats van de bushalte. Er wordt nog gekeken naar een nieuwe locatie voor de bushalte. Aan de rechterkant vervallen de parkeerplekken.

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 4 van 5: Smallere middenberm met minder bomen op De La Reyweg

    De middenberm van De La Reyweg wordt smaller vanwege extra rijstroken. De rode bollen geven aan welke bomen er gekapt moeten worden.

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 5 van 5: Keerlussen op De La Reyweg

    Er komen keerlussen door de middenberm van De La Reyweg aan beide kanten van het kruispunt. Hierdoor hoeven auto’s niet meer te keren op het kruispunt.

    Vergroot de afbeelding

Reacties

Wat doet de gemeente met de reacties op de ontwerpen?

De gemeente bepaalt op basis van (1) de stemmen (hoeveel bewoners en ondernemers zijn voor) en (2) de genoemde voor- en nadelen waarom welk basisontwerp wordt uitgewerkt. Ook onderzoeken we met een model of het verkeer op- en rondom het kruispunt niet vastloopt. Loopt het te veel vast? Dan is een ontwerp niet altijd geschikt.

Daarnaast kijken we naar een aantal uitgangspunten, zoals:

  • Verbeteren van de verkeersveiligheid
  • Behoud van bomen en groen
  • Behoud van zoveel mogelijk parkeerplaatsen
  • Zorgen dat er niet meer files komen

Op basis van het basisontwerp maken we meerdere varianten waar je eind juni 2023 op kan reageren.

Voordelen

Wat vind jij goed aan dit ontwerp? 

caro van der Heiden | 30 mei 2023 22:11

doorstroming voor auto's verbetert ook door
keerlussen



irshaad Joemai | 4 juni 2023 23:37

Dit situatie voor de automobilisten en fietsers de ideaalste. Veilig voor iedereen. Roodlicht en 50km camera op elke kant zetten.



Bas Oort | 9 juni 2023 07:10

De keerlussen gaan helpen. Minder parkeerplaatsen vind ik een voordeel.



Youcef Semati | 12 juni 2023 20:05

Er betere doorstroming is van het verkeer. Gecontroleerd door de verkeerslichten. Beter dan een rotonde daar waar degene die brutaler is altijd voorang heeft/neemt.



Nadelen

Wat vind je minder goed of wat mis je in dit ontwerp? 

caro van der Heiden | 30 mei 2023 22:10

veel bomen moeten worden gekapt, er verdwijnen parkeerplaatsen in de terletstraat. Waar de bushaltes worden geplaatst is onduidelijk.



irshaad Joemai | 4 juni 2023 23:38

Geen nadelen, alleen waar is de bushalte van kempstraat?



Bas Oort | 9 juni 2023 07:11

Je zult heel streng moeten gaan checken op snelheid en roodlicht-rijders.



Bas Oort | 9 juni 2023 07:12

Auto's krijgen wat mij betreft teveel ruimte.



Jesse Kremer | 14 juni 2023 13:22

Dit maakt de wijk een stuk minder leefbaar. Auto's zullen harder rijden en er zal meer asfaltering zijn. De verkeerswetenschap laat ook zien dat doorstroming verbeteren voor auto's op lange termijn alleen maar meer autogebruik en file's veroorzaakt.



Bekijk de andere ontwerpen

1. Kruispunt, bomen houden

Aparte rijstrook voor auto's die linksafslaan.

Bekijk de reacties

3. Rotonde

Een rotonde zonder verkeerslichten.

Bekijk de reacties

4. Lange uitgerekte rotonde

Middenstuk van het kruispunt is dicht voor auto’s.

Bekijk de reacties

Deel dit ontwerp:

Login om verder te gaan

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief





Geef mij een nieuwe code

Annuleren