De basis van het kruispunt blijft hetzelfde. Er komen aparte rijstroken voor afslaand verkeer.
Klik op de groene pijlen om naar de volgende afbeelding te gaan. Bekijk de legenda voor meer uitleg bij de afbeeldingen.
In het midden loopt De La Reyweg. Aan de onderkant ligt de Terletstraat en aan de bovenkant de Kempstraat. De roze lijnen zijn fietspaden en de groene bollen zijn de bomen. De rode bollen zijn de bomen die we moeten kappen. De donkerrode vlakken zijn parkeerplekken.
Vergroot de afbeeldingOp de Terletstraat en Kempstraat komen aparte rijstroken voor auto’s die linksaf slaan. Op De La Reyweg komen aparte rijstroken voor auto’s die rechtsaf slaan. Hierdoor hebben auto’s en fietsers niet meer tegelijk groen. Dit verbetert de verkeersveiligheid.
Vergroot de afbeeldingAan de linkerkant van de Terletstraat komt een fietspad. Dit fietspad komt in plaats van de bushalte. Er wordt nog gekeken naar een nieuwe locatie voor de bushalte. Aan de rechterkant vervallen de parkeerplekken.
Vergroot de afbeeldingDe middenberm van De La Reyweg wordt smaller vanwege extra rijstroken. De rode bollen geven aan welke bomen er gekapt moeten worden.
Vergroot de afbeeldingEr komen keerlussen door de middenberm van De La Reyweg aan beide kanten van het kruispunt. Hierdoor hoeven auto’s niet meer te keren op het kruispunt.
Vergroot de afbeeldingDe gemeente bepaalt op basis van (1) de stemmen (hoeveel bewoners en ondernemers zijn voor) en (2) de genoemde voor- en nadelen waarom welk basisontwerp wordt uitgewerkt. Ook onderzoeken we met een model of het verkeer op- en rondom het kruispunt niet vastloopt. Loopt het te veel vast? Dan is een ontwerp niet altijd geschikt.
Daarnaast kijken we naar een aantal uitgangspunten, zoals:
Op basis van het basisontwerp maken we meerdere varianten waar je eind juni 2023 op kan reageren.
Wat vind jij goed aan dit ontwerp?
doorstroming voor auto's verbetert ook door
keerlussen
Dit situatie voor de automobilisten en fietsers de ideaalste. Veilig voor iedereen. Roodlicht en 50km camera op elke kant zetten.
De keerlussen gaan helpen. Minder parkeerplaatsen vind ik een voordeel.
Er betere doorstroming is van het verkeer. Gecontroleerd door de verkeerslichten. Beter dan een rotonde daar waar degene die brutaler is altijd voorang heeft/neemt.
Wat vind je minder goed of wat mis je in dit ontwerp?
veel bomen moeten worden gekapt, er verdwijnen parkeerplaatsen in de terletstraat. Waar de bushaltes worden geplaatst is onduidelijk.
Geen nadelen, alleen waar is de bushalte van kempstraat?
Je zult heel streng moeten gaan checken op snelheid en roodlicht-rijders.
Auto's krijgen wat mij betreft teveel ruimte.
Dit maakt de wijk een stuk minder leefbaar. Auto's zullen harder rijden en er zal meer asfaltering zijn. De verkeerswetenschap laat ook zien dat doorstroming verbeteren voor auto's op lange termijn alleen maar meer autogebruik en file's veroorzaakt.