De basis van het kruispunt blijft hetzelfde. Auto's die linksafgaan vanuit de Kempstraat of Terletstraat krijgen een aparte rijstrook.
Klik op de groene pijlen om naar de volgende afbeelding te gaan. Bekijk de legenda voor meer uitleg bij de afbeeldingen.
In het midden loopt De La Reyweg. Aan de onderkant ligt de Terletstraat en aan de bovenkant de Kempstraat. De roze lijnen zijn fietspaden en de groene bollen zijn de bomen. De rode bollen zijn de bomen die we moeten kappen. De donkerrode vlakken zijn parkeerplaatsen.
Vergroot de afbeeldingOp de Terletstraat en Kempstraat komt een aparte rijstrook voor auto’s die linksaf slaan. Hierdoor hebben auto’s en fietsers niet meer tegelijkertijd een groen verkeerslicht. Dit verbetert de verkeersveiligheid.
Vergroot de afbeeldingAan de linkerkant van de Terletstraat komt een fietspad. Dit fietspad komt in plaats van de bushalte. Er wordt nog gekeken naar een nieuwe locatie voor de bushalte. Aan de rechterkant vervallen de parkeerplekken.
Vergroot de afbeeldingDe rode bollen in het ontwerp zijn de bomen die we moet kappen.
Vergroot de afbeeldingEr komen keerlussen door de middenberm van De La Reyweg aan beide kanten van het kruispunt. Hierdoor hoeven auto’s niet meer te keren op het kruispunt.
Vergroot de afbeeldingDe gemeente bepaalt op basis van (1) de stemmen (hoeveel bewoners en ondernemers zijn voor) en (2) de genoemde voor- en nadelen waarom welk basisontwerp wordt uitgewerkt. Ook onderzoeken we met een model of het verkeer op- en rondom het kruispunt niet vastloopt. Loopt het te veel vast? Dan is een ontwerp niet altijd geschikt.
Daarnaast kijken we naar een aantal uitgangspunten, zoals:
Op basis van het basisontwerp maken we meerdere varianten waar je eind juni 2023 op kan reageren.
meeste bomen blijven behouden, dit vind ik belangrijk
doorstroming voetgangers en fietsers blijft gelijk
doorstroming autoverkeer kempstraat en terletstraat verbetert. Er zijn hier dus 3 uitgangspunten waaraan wordt voldaan.
Ook een goed ontwerp, alleen zorg ervoor dat de stoplicht voor afslaande auto’s niet op groen is voor rechtdoor rijdende fietsers
De keerlus vanuit het Veluweplein mag een stuk eerder… . de keerlus zodanig maken dat daar er niemand kan parkeren.
Dit verbeterd de doorstroming en inderdaad ervoor zorgen dat fietsers en voetgangers rood hebben als het verkeer voor rechtsaf de La Reyweg op gaat anders blijven de files bestaan in de Terletstraat.
Het ziet er veiliger/overzichtelijker uit dan de oude situatie.
parkeerplaatsen worden weggehaald, hoeveel is onduidelijk.
Onduidelijk is waar de bushaltes worden geplaatst, liever niet de haltes laten vervallen, er zijn veel ouderen die hier gebruik van maken omdat zij slecht kunnen lopen.
Veel parkeerplaatsen en bomen verdwijnen. Parkeerdruk is nu al te hoog.
Verkeerslichten blijven, doorstroom voor fietsers verbetert niet. Moedigt automobilisten niet aan om snelheid te minderen.